Zelfbevrediging hier en nu

Zelfbevrediging als verwaarlozing

We zijn gemaakt om in het hier en nu te leven. Daardoor is zelfbevrediging het belangrijkste goed voor ons. Of jouw hier en nu, er nu in bestaat om hard te werken, anderen te plezieren of perfect te willen zijn, dat maakt geen verschil. Zelfbevrediging leidt jouw leven.

 

Zelfbevrediging als reden van uitstel gedrag

Ik, jij, iedereen, we vertonen allemaal uitstelgedrag. De reden waarom verschilt wel van persoon tot persoon. We leven allemaal voor andere reden. Jij leeft misschien om hard te werken. Iemand anders stelt anderen plezieren misschien als hoogste goed.

 

En die waarden willen we vervuld zien. En dat is onze zelfbevrediging. We willen hard werken… We willen er zijn voor anderen… Al de rest moet daar maar voor wijken.

 

Nadeel van zelfbevrediging en hard werken, je bent kapot.

Stel je bent moe, totaal op en je wilt in je bed kruipen. Hoe fijn zou dat wel niet zijn? Om eens vroeg in je bed te kruipen. Maar doe je dat. Neen. Je wilt eerst je ‘to-do’ lijstje nog afwerken. En pas als alles is afgewerkt verdien je het om te gaan slapen.

 

En daar zit net je beloning in. Door dat ‘to-do’ lijstje af te werken, word je beloond. Jouw beloning om met een gerust geweten te gaan slapen. Dat is jouw zelfbevrediging. Dat je het ’s anderdaags bekoopt omdat je te weinig geslapen hebt, dat neem je er maar bij.

 

Hetzelfde als je ziekt bent. Je zou moeten thuis blijven en uitzieken maar je gaat toch werken. En als je de dag overleeft hebt, dan klop je jezelf op je schouder. Goed gedaan. Toch goed dat je bent gaan werken. En wat hebben we hier, jouw beloning. Je geeft jezelf een schouderklopje. Zie je wel dat je het kon! Dat je lichaam kapot is, dat is een bijzaak.

 

Nadeel van zelfbevrediging en anderen helpen, je vergeet jezelf.

Ooit al eens alles opzij geschoven om iemand te helpen? Wie niet. Uiteindelijk denk je, shit, nu moet ik dit en dat nog doen. En wie is er om mij te helpen? Juist, niemand. Want om hulp vragen doe je niet. Maar waarom zeg je niet gewoon neen. Het past niet?

 

Omdat je weer denkt in termen van zelfbevrediging. Je wilt die beloning van het hier en nu hebben. Ook al is het op lange termijn weer nadelig.

 

Want door in de bres te springen, krijg je achteraf complimenten. Wat zou de persoon toch zonder je gedaan hebben. Écht bedankt om te helpen. Je bent de beste… Zie daar, kassa kassa, de beloning is er weer. De bevrediging is behaald. Maar wie heeft zichzelf tekort gekomen? Jij.

 

Je weet wel beter

Elke keer dat je wel beter weet, en het toch niet doet, zit je met de hier en nu zelfbevrediging in het hoofd. Je weet wel dat je zou moeten rusten, je weet wel dat je wat meer aan jezelf moet denken, je weet wel dat je thuis zou moeten blijven en uitzieken en je weet dat je neen moet zeggen, … Maar de beloning lonkt te sterk. Ook al is het voor de toekomst nadelig.

 

Zie het als alle dagen chips, cola en fastfood eten. Sommige gaan daar heel blij mee zijn, maar je weet sowieso hoe hun lichaam er gaat uitzien over 3 maanden 😉

 

Oplossing tegen zelfbevrediging?

Jezelf op voorhand vergeven, mild zijn en geen wrok koesteren. Twee tips om dat te doen. De eerste is om je gemotiveerd te krijgen en de tweede om nieuwsgierig te zijn.

 

  1. Motivatie
    Kijk naar het verleden. Welke bergen heb je al beklommen en hoe voelde het toen je die top bereikte? Tegelijkertijd, wat gebeurde er, ‘als je toch nog even op je tanden beet.’
  2. Nieuwsgierigheid
    Hoe voelt het voor jouw aan als je het niet doet? En wat voel je als je toch in actie schiet?

 

In actie schieten

1: Zet kleine stappen

Als je wilt veranderen moet je beginnen met kleine stappen. Eerst wandelen en dan pas gaan lopen. Begin simpel. Eenmaal als je aan het stappen bent, ga niet gauw stoppen.

 

Ben je moe en wil je rusten na je lange werkdag? Spring onmiddellijk de douche in na het werk en doe je pyjama al aan. De kans dat je dan nog naar buiten gaat is veel kleiner.

 

Vergelijk het ook met afwassen. Eenmaal als je water in de gootsteen loopt en de dreft schuim maakt, begin dan onmiddellijk met je tas af te wassen. De kans dat je dan er mee stopt is zeer klein.

 

2: Bemoeilijk de verleiding

Zorg er voor dat je niet in de verleiding gebracht kan worden. Als je veel moeite moet doen, is de kans al kleiner dat je het gaat doen. 

 

Word je ’s avonds op sociale media bestookt met hulpkreten, leg dan je GSM en IPAD in andere kamer. Eenmaal als je aan het lezen bent of TV aan het kijken bent, ga je heus niet telkens naar een andere kamer lopen om te antwoorden op een bericht. 

 

Vergelijk het met snoepen. Als je geen snoep in huis haalt, ga je minder snoepen. De kans dat je ’s avonds nog helemaal naar de winkel rijdt voor een reep chocolade is klein. 

 

3: Vergemakkelijk wat je wilt doen

Wil je meer ontspannen? Zorg dat alles voor een ontspannend bad klaar staat als je thuis komt van je werk. Zorg dat aansteker en de kaarsen op de rand liggen en leg ook de schuimballen al in het bad. Zet de muziek al klaar zodat je enkel nog op play moet duwen en het water in het bad moet laten lopen. 

 

Vergelijk het met gezonder eten. Zorg voor gesneden groenten en fruit in huis. Die zijn hap klaar dus zal je ze sneller eten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *